Akerboom
Zelfstandige rol binnen het team inkoop van 2 personen, onder de eindverantwoordelijkheid van de Hoofd Werkvoorbereiding.
Akerboom Yacht Equipment B.V. te Leiden (onderdeel van Koninklijke de Vries Scheepsbouw (Feadship).
Akerboom Yacht Equipment ontwerpt en produceert geavanceerde hydraulisch gestuurde loopplanken en trappen, deuren, luiken, scheepskranen, masten, heliplatformen, composiet delen voor de grote superjachten van 50 meter tot 110 meter. In de rol verantwoordelijk voor de inkopen met een inkoopwaarde van EUR 8.5 mln per jaar, inclusief de andere onderdelen binnen de Feadship groep, waaronder Koninklijke De Vries Aalsmeer, Koninklijke De Vries Amsterdam, Royal Van Lent de Kaag, Royal Van Lent Amsterdam
✓ Inventariseren van specificaties van de afdeling engineering specificaties op juistheid, volledigheid en maakbaarheid
✓ Op basis van vakkennis en marktonderzoek afweging maken en besluit nemen tussen make or buy beslissingen
✓ Zorgdragen voor totale inkoopproces inclusief logistiek bij leveranciers op basis de gestelde voorwaarden en (technische) specificaties
✓ Sparringpartner en coördinator tussen de afdeling engineering, projectmanagement en leverancier(s)
✓ Het zelfstandig voeren van periodieke contractonderhandelingen met
leveranciers
✓ Optimaliseren van inkoopproces met als doel maximalisatie standardering en minimalisatie van leveranciersafhankelijkheid
✓ Uitbesteden van opdrachten inzake precisieonderdelen zoals geheel of gedeeltelijke schroefinstallaties en of het op maat leveren van aluminium
vormen en snijpakketen
Projecten
Naast de werkzaamheden binnen de functie zijn er succesvolle efficiency verbeteringen doorgevoerd:
✓ Herinrichten van de voorraadadministratie met betrekking tot een duidelijk artikelbestand inclusief de bijbehorende technische informatie. Op basis vandeze herinrichting zijn de voorraadniveau’s geoptimaliseerd voor 1.200 low value producten met high operation risk (noodzaak) kenmerk
✓ Reductie van het leveranciersbestand met 40% waarmee er betere inkoopcondities zijn gerealiseerd. Een duidelijke voorafgaande analyse van
leveranciersrisico’s (zoals continuïteit en leverbetrouwbaarheid) waren
onderdeel van de leveranciersselectie.
✓ Implementatie van business software ERP-projectsoftware pakket Trimergo
✓ Invoeren KanBan methodiek in de organisatie
- Geraamde kosten besparing 30%
- Werkelijke kosten besparing ca. 35%
- Kosten reductie kantinekosten met 38%